{"id":3396,"date":"2017-11-28T22:50:13","date_gmt":"2017-11-28T19:50:13","guid":{"rendered":"http:\/\/www.bastasdanismanlik.com.tr\/2017\/11\/yayinlarimiz\/haber\/vergi-uyusmazliklari-vergi-hatasi-ve-vergi-cezalarinda-mukellefin-basvuracagi-hukuki-yollar-murat-tekin-muhasebe-ve-mali-isler-md\/"},"modified":"2017-11-28T22:50:13","modified_gmt":"2017-11-28T19:50:13","slug":"vergi-uyusmazliklari-vergi-hatasi-ve-vergi-cezalarinda-mukellefin-basvuracagi-hukuki-yollar-murat-tekin-muhasebe-ve-mali-isler-md","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/www.bastasdanismanlik.com.tr\/2017\/11\/yayinlarimiz\/makale\/vergi-uyusmazliklari-vergi-hatasi-ve-vergi-cezalarinda-mukellefin-basvuracagi-hukuki-yollar-murat-tekin-muhasebe-ve-mali-isler-md\/","title":{"rendered":"Vergi Uyu\u015fmazl\u0131klar\u0131, Vergi Hatas\u0131 ve Vergi Cezalar\u0131nda M\u00fckellefin Ba\u015fvuraca\u011f\u0131 Hukuki Yollar – Murat TEK\u0130N, Muhasebe ve Mali \u0130\u015fler Md."},"content":{"rendered":"
Vergi Uyu\u015fmazl\u0131klar\u0131-Vergi Hatas\u0131-Vergi Cezalar\u0131<\/strong><\/p>\n <\/span>Murat TEK\u0130N<\/strong> 1-Vergi Uyu\u015fmazl\u0131klar\u0131;<\/strong><\/p>\n Vergi, Ge\u00e7mi\u015ften g\u00fcn\u00fcm\u00fcze kamu finansman ara\u00e7lar\u0131 aras\u0131nda her zaman ilk akla gelen ve en sa\u011flam kaynak olmakla birlikte, devletin egemenlik g\u00fcc\u00fcne dayanarak kamu giderlerini kar\u015f\u0131lamak \u00fczere ki\u015fi ve kurumlardan mali g\u00fc\u00e7lerine g\u00f6re, kar\u015f\u0131l\u0131ks\u0131z olarak ve Kanun yoluyla cebri olarak ald\u0131\u011f\u0131 de\u011ferdir.<\/p>\n Vergi Kanunlar\u0131n\u0131n uygulanmas\u0131nda zamanla vergi idaresi ve m\u00fckellefler aras\u0131nda sorunlar ve uyu\u015fmazl\u0131klar ya\u015fanabilmektedir. Vergiyi tahsil etmek isteyen devlet, bu hizmetten yararlananlara daha iyi hizmetin yan\u0131nda daha \u00e7ok vergi almak istemesi, \u00a0m\u00fckelleflerin ise daha az vergi \u00f6demek ve do\u011frultuda daha \u00e7ok kazan\u00e7 sa\u011flamak istemesi uyu\u015fmazl\u0131klara neden olabilecektir. Bu do\u011frultuda taraflar aras\u0131nda uyu\u015fmazl\u0131klar\u0131 ortadan kald\u0131rmak i\u00e7in \u00e7\u00f6z\u00fcm yollar\u0131 bulunmaktad\u0131r.<\/p>\n \u0130lk derece mahkemesi Vergi Mahkemesi, \u0130stinaf incelemesi B\u00f6lge \u0130dare Mahkemesini, Temyiz \u0130ncelemesi Dan\u0131\u015ftay\u2019\u0131 ifade eder. Vergi yarg\u0131s\u0131nda Dan\u0131\u015ftay daireleri ile vergi dava daireleri kurullar\u0131n\u0131n temyiz \u00fczerine verdikleri kararlar hakk\u0131nda, taraflarca bu karar\u0131n tebli\u011finden itibaren 15 g\u00fcn i\u00e7inde karar d\u00fczeltme Kanun yoluna ba\u015fvurabilir.<\/p>\n \u0130lkeler;<\/strong><\/p>\n Vergi Davas\u0131n\u0131n Konular\u0131;<\/strong><\/p>\n <\/p>\n VERG\u0130 MAHKEMES\u0130<\/p>\n<\/td>\n DANI\u015eTAY\u2019A<\/p>\n<\/td>\n Vergi hatas\u0131, vergiye ili\u015fkin hesaplarda veya vergilendirmede yap\u0131lan hatalar y\u00fcz\u00fcnden haks\u0131z yere fazla veya eksik vergi istenmesi veya al\u0131nmas\u0131d\u0131r.<\/p>\n 2-\u00a0\u00a0\u00a0\u00a0\u00a0 Vergi miktar\u0131nda hatalar: Vergi nispet ve tariflerinin yanl\u0131\u015f uygulanmas\u0131, mahsuplar\u0131n yanl\u0131\u015f yap\u0131lm\u0131\u015f olmas\u0131 sonucu verginin eksik veya fazla hesaplanm\u0131\u015f olmas\u0131d\u0131r.<\/p>\n 3-\u00a0\u00a0\u00a0\u00a0\u00a0 Verginin m\u00fckerrer olmas\u0131: Bir vergilendirme d\u00f6nemi i\u00e7in ayn\u0131 matrah \u00fczerinden bir defadan fazla vergi istenmesi veya al\u0131nmas\u0131d\u0131r.<\/td>\n 2-\u00a0\u00a0\u00a0\u00a0\u00a0 M\u00fckellefiyette hata: A\u00e7\u0131k olarak vergiye tabi olmayan veya vergiden muaf bulunan kimselerden vergi al\u0131nmas\u0131d\u0131r.<\/p>\n 3-\u00a0\u00a0\u00a0\u00a0\u00a0 Mevzuda hata: Vergi konusuna girmeyen veya vergiden m\u00fcstesna bulunan gelir, servet ve i\u015flemler \u00fczerinden vergi al\u0131nmas\u0131d\u0131r.<\/p>\n 4-\u00a0\u00a0\u00a0\u00a0\u00a0 Vergilendirme veya muafiyet d\u00f6neminde hata: \u00a0Verginin ilgili bulundu\u011fu vergilendirme d\u00f6neminin yanl\u0131\u015f g\u00f6sterilmi\u015f veya s\u00fcre itibariyle eksik veya fazla hesaplanm\u0131\u015f olmas\u0131d\u0131r.<\/td>\n<\/tr>\n<\/tbody>\n<\/table>\n 2-Vergi hatalar\u0131n\u0131n meydana \u00e7\u0131kart\u0131lmas\u0131:<\/strong><\/p>\n 3-Vergide Haz\u0131rlay\u0131c\u0131 (\u00d6n) \u0130\u015flemler;<\/strong><\/p>\n Yoklama; Yoklamadan maksat, m\u00fckellefleri ve m\u00fckellefiyetle ilgili maddi olaylar\u0131,<\/p>\n kay\u0131tlar\u0131 ve mevzular\u0131 ara\u015ft\u0131rmak ve tespit etmektir. Yoklama memurlar\u0131n\u0131n yetkileri ise;<\/p>\n \u015feklindedir.<\/p>\n Yoklamada;<\/p>\n – Yoklama \u00f6ncesinden haber verilmez, Yoklamaya Yetkililer ise;<\/p>\n – Yoklama Memurlar\u0131, 4-Vergide inceleme;<\/strong><\/p>\n Beyanlar\u0131n ve \u00f6denmesi gereken vergilerin do\u011frulu\u011funu sa\u011flamak amac\u0131yla y\u00fck\u00fcml\u00fcn\u00fcn defter ve kay\u0131tlar\u0131, belgeleri ve envanteri \u00fczerinde yap\u0131lan derinlemesine bir ara\u015ft\u0131rmad\u0131r. Tahakkuk zamana\u015f\u0131m\u0131 s\u00fcresince yap\u0131l\u0131r.<\/p>\n Vergi \u0130ncelemesinde Maksat;<\/p>\n \u0130ncelemeye Yetkililer ise;<\/p>\n \u0130nceleme Zaman\u0131;<\/p>\n \u0130ncelemenin Yap\u0131laca\u011f\u0131 Yer;<\/p>\n \u0130\u015f yerinin m\u00fcsait olmamas\u0131, \u00f6l\u00fcm, i\u015fin terk edilmesi gibi zaruri sebeplerle incelemenin yerinde yap\u0131lmas\u0131 imkans\u0131zsa veya m\u00fckellefler isterse inceleme dairede yap\u0131labilir.<\/p>\n 5-Arama;<\/strong><\/p>\n Bir ihbar ya da inceleme sonucu vergi ka\u00e7\u0131rd\u0131\u011f\u0131 yolunda kuvvetli belirtiler bulunan ki\u015finin ve olayla ilgili bulunan \u00fc\u00e7\u00fcnc\u00fc ki\u015filerin nezdinde ve \u00fczerlerinde vergi kayb\u0131 ve vergi su\u00e7una ili\u015fkin delillerin toplanmas\u0131 i\u00e7in yap\u0131lan bir ara\u015ft\u0131rmad\u0131r.<\/p>\n Vergi m\u00fckellefinin faaliyet g\u00f6sterdi\u011fi sekt\u00f6rde yer alan benzer durumdaki i\u015fletmelerin has\u0131latlar\u0131na bak\u0131larak, d\u00fc\u015f\u00fck gelir beyan eden m\u00fckelleflerin incelemeye al\u0131nmas\u0131n\u0131 ama\u00e7layan denetim bi\u00e7imine \u00e7apraz denetim ad\u0131 verilir.<\/p>\n Arama Yap\u0131lacak Haller;<\/p>\n Araman\u0131n Yap\u0131labilmesi \u0130\u00e7in:<\/p>\n \u0130zin al\u0131nacak organ: Sulh yarg\u0131c\u0131<\/p>\n Defter ve belgelerin iade s\u00fcresi: 3 ay<\/p>\n 6-Takdir komisyonlar\u0131nca matrah saptanmas\u0131;<\/strong><\/p>\n Takdir Komisyonu;<\/p>\n Komisyonun G\u00f6revleri;<\/p>\n Komisyonun Yetkisi;<\/p>\n 7-Bilgi Toplama;<\/strong><\/p>\n Bilgi Vermekten \u0130mtina Edememek;<\/p>\n Ancak:<\/p>\n 8-Cezalar;<\/strong><\/p>\n Vergi ziya\u0131;<\/strong><\/p>\n M\u00fckellefin veya sorumlunun vergilendirmeyle ilgili \u00f6devlerini zaman\u0131nda yerine getirmemesi veya eksik yerine getirmesi y\u00fcz\u00fcnden verginin zaman\u0131nda tahakkuk ettirilmemesini veya eksik tahakkuk ettirilmesini iade eder.<\/p>\n Vergi Ziya\u0131 Cezas\u0131;<\/strong><\/p>\n Vergi ziya\u0131na sebebiyet verildi\u011fi takdirde, m\u00fckellef veya sorumlu hakk\u0131nda ziyaa u\u011frat\u0131lan verginin bir kat\u0131 tutar\u0131nda vergi ziya\u0131 cezas\u0131 kesilir.<\/p>\n Kanuni s\u00fcresi ge\u00e7tikten sonra verilen vergi beyannameleri i\u00e7in kesilecek ceza %50 oran\u0131nda uygulan\u0131r. (vergi incelemesine ba\u015flan\u0131lmas\u0131 veya takdir komisyonuna sevk edilmesinden sonra verilenler hari\u00e7)<\/p>\n Usuls\u00fczl\u00fc\u011f\u00fcn Tarifi;<\/strong><\/p>\n Usuls\u00fczl\u00fck, vergi kanunlar\u0131n\u0131n \u015fekle ve usule ili\u015fkin h\u00fck\u00fcmlerine riayet edilmemesidir.<\/p>\n Usuls\u00fczl\u00fck Dereceleri ve Cezalar\u0131;<\/p>\n Usuls\u00fczl\u00fck, a\u015fa\u011f\u0131da yaz\u0131l\u0131 derecelere g\u00f6re cezaland\u0131r\u0131l\u0131r. Usuls\u00fczl\u00fck fiili re\u2019sen takdiri gerektirirse, ba\u011fl\u0131 cetvelde yaz\u0131l\u0131 cezalar iki kat olarak kesilir.<\/p>\n I inci Derece usuls\u00fczl\u00fckler:<\/p>\n II nci Derece usuls\u00fczl\u00fckler:<\/p>\n \u00d6zel Usuls\u00fczl\u00fckler ve Cezalar\u0131;<\/strong><\/p>\n (Fatura ve benzeri evrak verilmemesi ve al\u0131nmamas\u0131 ile di\u011fer \u015fekil ve usul h\u00fck\u00fcmlerine uyulmamas\u0131)<\/p>\n Ka\u00e7ak\u00e7\u0131l\u0131k Su\u00e7lar\u0131 ve Cezalar\u0131;<\/strong><\/p>\n Cezay\u0131 Gerektiren Olay\u0131n Tespiti;<\/strong><\/p>\n Vergi cezalar\u0131n\u0131 gerektiren olaylar vergi dairelerince, yoklamaya veya vergi incelemesine yetkili olanlarca tespit olunur.<\/p>\n Yoklama ve vergi incelemede rastlanan, vergi cezas\u0131n\u0131 gerektirici olaylar\u0131n, raporlarda g\u00f6sterilmesi, delillerin kaybolmas\u0131 ihtimalinin bulundu\u011fu hallerde bunlar\u0131n tutanakla tespit edilmesi mecburidir.<\/p>\n Ceza Kesme Yetkisi;<\/strong><\/p>\n Vergi cezalar\u0131 olaylar\u0131n ilgili bulundu\u011fu vergi bak\u0131m\u0131ndan m\u00fckellefin ba\u011fl\u0131 oldu\u011fu vergi dairesi taraf\u0131ndan kesilir.<\/p>\n Vergi Cezalar\u0131n\u0131n \u00d6denme Zaman\u0131;<\/strong><\/p>\n Vergi cezalar\u0131:<\/p>\n Yan\u0131lma ve G\u00f6r\u00fc\u015f De\u011fi\u015fikli\u011fi;<\/strong><\/p>\n Vergi cezas\u0131 kesilmez ve gecikme faizi hesaplanmaz.<\/p>\n Pi\u015fmanl\u0131k ve Islah;<\/strong><\/p>\n Beyana dayanan vergilerde vergi ziya\u0131 cezas\u0131n\u0131 gerektiren fiilleri i\u015fleyen m\u00fckellefler ile bunlar\u0131n i\u015fleni\u015fine i\u015ftirak eden di\u011fer ki\u015filerin kanuna ayk\u0131r\u0131 hareketlerini ilgili makamlara kendili\u011finden dilek\u00e7e ile haber vermesi halinde, haklar\u0131nda a\u015fa\u011f\u0131da yaz\u0131l\u0131 kay\u0131t ve \u015fartlarla vergi ziya\u0131 cezas\u0131 kesilmez.<\/p>\n Ceza Kesmede Zamana\u015f\u0131m\u0131;<\/strong><\/p>\n A\u015fa\u011f\u0131daki s\u00fcrelerden sonra vergi cezas\u0131 kesilmez.<\/p>\n Tekerr\u00fcr;<\/em><\/strong><\/p>\n Vergi ziya\u0131ndan veya usuls\u00fczl\u00fckten dolay\u0131 ceza kesilen ve cezas\u0131 kesinle\u015fenlere kesinle\u015fti\u011fi tarihi izleyen y\u0131l\u0131n ba\u015f\u0131ndan ba\u015flamak \u00fczere;<\/p>\n Vergi Ziya\u0131, Usuls\u00fczl\u00fck ve \u00d6zel Usuls\u00fczl\u00fck Cezalar\u0131nda \u0130ndirme;<\/strong><\/p>\n M\u00fckellefler ihbarnamenin tebli\u011fi tarihinden itibaren otuz g\u00fcn i\u00e7inde ilgili vergi dairesine ba\u015fvurarak ikmalen, re\u2019sen veya idarece tarh edilen vergi ve indirim sonras\u0131 kalan cezalar\u0131 vadesinde veya teminat g\u00f6sterilerek vadenin bitmesinden itibaren \u00fc\u00e7 ay i\u00e7inde \u00f6deyece\u011fi bildirilirse:<\/p>\n \u0130ndirilir.<\/p>\n M\u00fckellef veya vergi sorumlusu \u00f6deyece\u011fini bildirdi\u011fi vergi ve vergi cezas\u0131n\u0131 yukar\u0131daki yaz\u0131l\u0131 s\u00fcre i\u00e7inde \u00f6demez veya dava konusu yaparsa bu madde h\u00fckm\u00fcnden faydaland\u0131r\u0131lmaz.<\/p>\n Uzla\u015fman\u0131n Konusu, Kapsam\u0131, Komisyonlar ve \u015eekli;<\/strong><\/p>\n \u0130kmalen, re\u2019sen veya idarece tarh edilen vergilerle bunlara ili\u015fkin vergi ziya\u0131 cezalar\u0131n\u0131n tahakkuk edecek miktarlar\u0131 konusunda vergi idaresi m\u00fckellefler ile uzla\u015fabilir.<\/p>\n Uzla\u015fma talebi vergi ihbarnamesinin tebli\u011f tarihinden itibaren 30 g\u00fcn i\u00e7inde yap\u0131l\u0131r. Uzla\u015fman\u0131n vaki olmamas\u0131 halinde yeniden uzla\u015fma talebinde bulunulamaz. Uzla\u015fman\u0131n vaki olmad\u0131\u011f\u0131na dair tutana\u011fa idarenin nihai teklifi yaz\u0131l\u0131r. M\u00fckellef dava a\u00e7ma s\u00fcresinin sonuna kadar teklif edilen vergi ve cezay\u0131 kabul ederse uzla\u015fma sa\u011flanm\u0131\u015f say\u0131l\u0131r.<\/p>\n M\u00fckellef, uzla\u015fma g\u00f6r\u00fc\u015fmelerinde , ba\u011fl\u0131 oldu\u011fu meslek odas\u0131ndan bir temsilci ve 3568 say\u0131l\u0131 Kanuna g\u00f6re kurulan meslek odas\u0131ndan bir meslek mensubu bulundurabilir.<\/p>\n Uzla\u015fma Komisyonu Muamelelerinin Kesinli\u011fi;<\/strong><\/p>\n Uzla\u015fma komisyonlar\u0131n\u0131n tutacaklar\u0131 uzla\u015fma tutanaklar\u0131 kesin olup gere\u011fi vergi dairelerince derhal yerine getirilir.<\/p>\n M\u00fckellef \u00fczerinde uzla\u015f\u0131lan ve tutanakla tespit olunan hususlar hakk\u0131nda dava a\u00e7amaz ve hi\u00e7bir mercie \u015fikayette bulunamaz.<\/p>\n Vergi Uyu\u015fmazl\u0131klar\u0131-Vergi Hatas\u0131-Vergi Cezalar\u0131 Murat TEK\u0130N Muhasebe ve Mali \u0130\u015fler M\u00fcd\u00fcr\u00fc MEB \u0130LKSAN mtekin@ilksan.gov.tr 1-Vergi Uyu\u015fmazl\u0131klar\u0131; Vergi, Ge\u00e7mi\u015ften g\u00fcn\u00fcm\u00fcze kamu finansman ara\u00e7lar\u0131 aras\u0131nda her zaman ilk akla gelen ve en sa\u011flam kaynak olmakla birlikte, devletin egemenlik g\u00fcc\u00fcne dayanarak kamu giderlerini kar\u015f\u0131lamak \u00fczere ki\u015fi ve kurumlardan mali g\u00fc\u00e7lerine g\u00f6re, kar\u015f\u0131l\u0131ks\u0131z olarak ve Kanun yoluyla cebri olarak…<\/p>\n","protected":false},"author":4,"featured_media":0,"comment_status":"open","ping_status":"open","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":[],"categories":[39],"tags":[],"yoast_head":"\n
Muhasebe ve Mali \u0130\u015fler M\u00fcd\u00fcr\u00fc
MEB \u0130LKSAN
mtekin@ilksan.gov.tr <\/p>\n\n\n
\n 5.000 TL ve Alt\u0131<\/strong><\/th>\n 5.000-100.000 TL <\/strong><\/th>\n 100.000 \u00fczeri<\/strong><\/th>\n<\/tr>\n \n – \u0130lk derece mahkemesi
– \u0130stinaf incelemesi (x)
– Temyiz \u0130ncelemesi (x)<\/td>\n– \u0130lk derece mahkemesi
– \u0130stinaf incelemesi
– Temyiz incelemesi (x)<\/td>\n– \u0130lk derece mahkemesi
– \u0130stinaf incelemesi
– Temyiz incelemesi<\/td>\n<\/tr>\n<\/tbody>\n<\/table>\n\n
\n
\n\n
\n DAVA KONUSU<\/strong><\/th>\n DAVA A\u00c7ILACAK MAHKEME<\/strong><\/th>\n DAVA A\u00c7MA S\u00dcRES\u0130<\/strong><\/th>\n<\/tr>\n \n Vergi\/Ceza \u0130hbarnamesi<\/td>\n <\/p>\n Tebli\u011fden itibaren 30 g\u00fcn i\u00e7inde<\/td>\n<\/tr>\n \n \u0130htiyati Tahakkuk<\/td>\n \u0130htiyati tahakkukun bildirim tarihinden itibaren 7 g\u00fcn i\u00e7inde<\/td>\n<\/tr>\n \n \u0130htiyati Hacze<\/td>\n Haciz tarihinden itibaren 7 g\u00fcn i\u00e7inde<\/td>\n<\/tr>\n \n Haciz Varakas\u0131na<\/td>\n Haciz tarihinden itibaren 30 g\u00fcn i\u00e7inde<\/td>\n<\/tr>\n \n \u00d6deme Emrine<\/td>\n Tebli\u011fden itibaren 7 g\u00fcn i\u00e7inde<\/td>\n<\/tr>\n \n Temyiz Davas\u0131 A\u00e7ma<\/td>\n <\/p>\n Karar tarihinden itibaren 30 g\u00fcn i\u00e7inde<\/td>\n<\/tr>\n \n Karar D\u00fczeltme<\/td>\n Karar tarihinden itibaren 15 g\u00fcn i\u00e7inde<\/td>\n<\/tr>\n<\/tbody>\n<\/table>\n \n
Vergi Hatas\u0131<\/h4>\n
\n\n
\n Hesap Hatalar\u0131<\/strong><\/th>\n \u00a0<\/strong><\/td>\n Vergilendirme Hatalar\u0131<\/strong><\/th>\n<\/tr>\n \n 1-\u00a0\u00a0\u00a0\u00a0\u00a0 Matrah hatalar: Beyanname, tahakkuk fi\u015fi vb. evraklarda matraha ait rakamlar veya indirimleri eksik veya fazla hesaplanm\u0131\u015f olmas\u0131d\u0131r.<\/p>\n 1-\u00a0\u00a0\u00a0\u00a0\u00a0 M\u00fckellefin \u015fahs\u0131nda hata: Bir verginin as\u0131l bor\u00e7lusu yerine ba\u015fkas\u0131ndan al\u0131nmas\u0131d\u0131r.<\/p>\n \n
\n
– G\u00fcnl\u00fck has\u0131lat tespiti yap\u0131l\u0131r,
– Belge d\u00fczeni ara\u015ft\u0131r\u0131l\u0131r,
– Nakil vas\u0131talar\u0131 durdurulur.<\/p>\n
– Vergi dairesi m\u00fcd\u00fcrleri,
– Yetkililerce yoklamayla g\u00f6revlendirilenler,
– Vergi incelemesine yetkili olanlar,
– Gelir uzmanlar\u0131,<\/p>\n\n
\n
\n
\n
\n
\n
\n
\n
\n
\n
\n
\n
\n
\n
\n
\n
\n
\n
\n
\n
\n
\n